#historie opowiedziane, #moda odpowiedzialna

Historie opowiedziane – Spotkanie z Eweliną Antonowicz, koordynatorką Fashion Revolution w Polsce

Czas na rozmowę o modzie zrównoważonej! O tym, jak dbać o jakość własnej szafy, środowisko naturalne i wybierać firmy odzieżowe, które szanują pracowników rozmawiamy z Eweliną Antonowicz, koordynatorką Fashion Revolution Poland. 

Natalia: Rewolucja w modzie, a raczej świadomość jej ciemnej strony, zaczęła docierać do szerszej „publiczności” od konkretnego wydarzenia – wprowadź natulowe czytelniczki w temat.

Ewelina: Wszystko zaczęło się od katastrofy Rana Plaza w Bangladeszu w 2013 roku, czyli zawalenia się fabryki z ludźmi szyjącymi ubrania dla sieciówek. Mija już od niej osiem lat, a miliony pracowników w Bangladeszu i na całym świecie wciąż żyją w biedzie i poczuciu zagrożenia. W tym zagrożenia śmiercią w czasie szycia ubrań, które kupujemy. Innymi słowy – biznes kręci się dalej, dlatego ewolucja w tym obszarze jest niezbędna i edukacja na ten temat prowadzi do poprawy sytuacji na świecie.

Od początku naszej (r)ewolucji, ludzie z wielu zakątków ziemi używali swojego głosu, by domagać się zmian w branży modowej. Ale historia jest daleka od zakończenia. Dopiero zaczynamy. Nie możemy przestać, dopóki każdy pracownik, który produkuje nasze ubrania, nie zostanie odpowiednio widziany, słyszany i opłacany, a środowisko, w którym żyje i pracuje, stanie się w pełni bezpieczne. Warto zaznaczyć, że współczesny kryzys dotyka także firmy, które do tej pory produkowały ubrania w sposób zrównoważony i nadal chcą to robić. W tym trudnym czasie warto włączyć się w promocję i różne formy wsparcia takich marek, aby docenić ich dotychczasowy wysiłek i umożliwić funkcjonowanie na niezmienionych zasadach po unormowaniu się sytuacji społeczno-ekonomicznej.

 

Ewelina Antonowicz – Koordynatorka Fashion Revolution w Polsce.

N: I tutaj pojawiacie się Wy – światowa organizacja Fashion Revolution. Czym się zajmujecie?

E: Fashion Revolution to globalny ruch działający na rzecz zrównoważonej, bezpiecznej, uczciwej, transparentnej i odpowiedzialnej branży modowej. Skupia twórców, projektantów, naukowców, liderów biznesu, polityków, właścicieli marek, sprzedawców, producentów, pracowników produkcji, związki zawodowe, aktywistów, miłośników mody. Słowem – wszystkich, którym nie jest obojętna odpowiedzialność (lub jej brak) w każdym aspekcie funkcjonowania sektoru fashion. Ruch skupia się na działaniach, mających na celu przemianę całego systemu mody i zachęca, by każdego roku przyłączyć się do kampanii Fashion Revolution Week, której celem jest nie tylko upamiętnianie ofiar katastrofy Rana Plaza z 2013 roku, ale także świętowanie pozytywnego wpływu mody na świat oraz wszystkich tych, którzy codziennie się do niego przyczyniają.

 

N: Jak oceniasz rynek polskiej mody pod względem transparentności i zrównoważonego podejścia? 

E: Obecnie żyjemy w lokalnej krainie dresu, marek dla „silnych i pewnych siebie kobiet, które wiedzą, czego chcą” i trochę w krainie greenwashingu oraz niewystarczającej transparentności. Owszem, coraz głośniej mówi się o zrównoważonym rozwoju i modzie odpowiedzialnej, ale byłoby idealnie gdyby za tymi słowami szły też tak samo intensywne czyny. Jeżeli chodzi o duże, polskie marki to jest ich niewiele i doceniam ich starania. Kibicuję im na drodze do pełnego zaangażowania. Dotychczas skupiają się na wykorzystaniu zamienników konwencjonalnych materiałów, poszukują możliwości certyfikacji i chętnie się uczą uczestnicząc w dyskusjach o wpływie mody na klimat i środowisko.

W ostatnim czasie obserwuję też rosnącą liczbę inicjatyw związanych ze zrównoważonym podejściem do mody, jednak pewne aspekty tematu są wycinkowo podejmowane w opracowaniach naukowych lub branżowych, brak jak dotąd analitycznego spojrzenia na całe zjawisko.

Wierzę w to, że kolektywna współpraca rządów, biznesu, organizacji, instytucji edukacyjnych i konsumentów może doprowadzić do zmiany praktyk w całej branży. Ostatecznie konsument decyduje, co wybiera, na kogo głosuje i na co zwraca szczególną uwagę.

N: Jakie jest Twoje podejście? Na co zwracasz uwagę przy zakupach także będąc klientką?

E: Zacznę od małego wstępu zawodowego, bo to wpływa na mnie, jako konsumentkę 😊 Zajmuję się modą holistycznie, szerszym kontekstem – badam, piszę, projektuję. Oprócz rozwijania Fashion Revolution, pod swoimi skrzydłami mam jeszcze start-up pracujący nad narzędziem wspierającym zarządzanie produkcją przez wykorzystywanie uczenia maszynowego do predykcji potencjalnych przekroczeń norm i znajdowania certyfikowanych dostawców. Poza tym pracuję również nad strategiami, raportowaniem i pomocą markom w tym, jak tworzyć odpowiedzialnie. 

Na co zwracam uwagę podczas zakupów? Wysiaduję pomysł na nową rzecz jak jajko. Buty potrafię kupować przez kilka miesięcy, szukając odpowiednich certyfikatów, źródła pochodzenia lub świetnej perełki vintage. Poza tym przecież muszą jeszcze mi się podobać i po prostu być potrzebne.  Żaden znaczek eko nie pomoże, jeśli zakup jest nietrafiony. Ubrania natomiast szyję sama (z pomocą moich ulubionych pań krawcowych) lub zdobywam je w lumpeksach i u małych polskich marek i projektantów. Stawiam na naturalne tkaniny, a całe lato chodzę w pogniecionym lnie. Ważne jest to, co zawsze powtarzam – mniej, a lepiej!

Osobom początkującym w temacie odpowiedzialnej konsumpcji – polecam ostatnią książkę Joanny Glogazy.

N: A Twoja szafa? Co najbardziej lubisz?

E: Moja szafa liczy 119 elementów razem z autorskimi ubraniami i dokładnie wiem, co w niej jest. Pojawienie się każdej rzeczy mauzasadnienie, większość ubrań do siebie pasuje i celowo są podzielone na różne okazje – te na festiwale, aerial jogę, koncerty, (które w dobie pandemii trochę się kurzą), rzeczy codzienne i autorskie. Najbardziej lubię rzeczy z upcyklingu, które sama projektuję. Odpowiadają one temu, czego oczekuję od ubrań. Często wybieram geometryczne „pokrowce”, które są proste, wygodne, uniwersalne, nie mają rozmiaru, konkretnego przeznaczenia i nie wpisują się w aktualne trendy. Nie lubię wzorów, wiem w czym czuję się dobrze, a co krępuje moje ruchy. Ubrania są po to, żeby załatwiać sprawy – te w głowie i na świecie, więc staram się sobie ich nie utrudniać.

N: W tym kontekście, jakbyś miała zdefiniować slow fashion – czym jest dla Ciebie?

E: Dla mnie to realizowanie własnych marzeń związanych z kreatywnością, bez pominięcia marzeń o życiu bez strachu i ucisku tych, którzy się to tej realizacji przyczyniają. To holistyczne podejście pełne empatii, ciekawości, zrozumienia i stawiania na podium nie tylko zysku gospodarczego.  

N: Na koniec jeszcze powiedz, co czeka nas w trakcie tygodnia Fashion Revolution?

E: Fashion Revolution Week to coroczna kampania nagłaśniająca najważniejsze modowe wyzwania, której towarzyszą spotkania z ekspertami, panele dyskusyjne oraz szereg innych działań skupionych wokół hasła #whomademyclothes.

W tym roku w Fashion Revolution Polska pragniemy skoncentrować się na przyszłości mody cyrkularnej. Odbędzie się wydarzenie eksperckie „Okrągły stół mody cyrkularnej”. Do dyskusji zaproszeni zostali specjaliści obserwujący zjawiska związane z gospodarką obiegu zamkniętego z wielu perspektyw, nie tylko przedstawiciele marek modowych.

N: Brzmi ciekawie. A czego poza tym możemy się spodziewać?

E: Efektem spotkania będzie raport uzupełniony o najnowsze dane z Polski i ze świata oraz komentarze ekspertów. Zostanie przekazany politykom wszystkich opcji, instytucjom publicznym i organizacjom pozarządowym, a także udostępniony uczelniom, z którymi współpracuje stowarzyszenie. Zależy nam, by wśród zaproszonych gości budować sojusze i łączyć ze sobą potencjalnych Partnerów. Poza tym zadamy im wnikliwe pytania i na pewno będziemy dociekać odpowiedzi, również tych niewygodnych. Chcemy dążyć do realnych zmian i konkretnych koncepcji rozwijających modę cyrkularną w Polsce. Co więcej, wskazywać obszary do poprawy, ale także patrzeć z nadzieją w przyszłość.

Dodatkowo, w ramach Tygodnia Szkolni Ambasadorzy Fashion Revolution przygotowują cykl praktycznych warsztatów wcielających w życie założenia mody cyrkularnej.

Fashion Revolution Week 2021 to także spotkania z ekspertami prowadzone w formie rozmów na żywo za pośrednictwem kanałów w mediach społecznościowych i Zooma. O odpowiedzialnym podejściu do mody, szansach mody cyrkularnej, inspiracjach i czekających modę wyzwaniach opowiedzą: projektantka innowacyjnych materiałów Weronika Banaś, autorka bloga i podcastów, wykładowczyni, projektantka Katarzyna Zajączkowska, prawnik związany z Instytutem Prawa Mody Arkadiusz Szczudło oraz trendwatcherka Natalia Hatalska.

Wydajemy także wspaniałą publikację tworzoną z autorkami zewnętrznymi – Leksykon Mody odpowiedzialnej, który będzie dostępny za darmo na stronie www.fashrev.pl

Harmonogram tegorocznego Tygodnia Fashion Revolution znajdziesz TUTAJ


POLECAJKI EWELINY:

Podcast, który polecisz? Wardrobe Crisis with Clare Press

Filmy o odpowiedzialnej modzie, które warto obejrzeć? Ostatnio wyszła ciekawa produkcja Historia pewnych majtek, czyli skąd biorą się ubrania, a film The True Cost to już po prostu must watch!

Książki w temacie, które warto przeczytać? To, co musimy utracić (Judith Viorst) i Inteligencja emocjonalna (Daniel Goleman). Na koniec dnia ciuchy to tylko przykrywka. Moda odpowiedzialna zaczyna się w środku.


Ewelinę spotkasz TUTAJ
Oficjalny profil Fashion Revolution Poland
Zdjęcia pochodzą z biblioteczki Eweliny ♡

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *